Giełda dla opornych

Ocena brokerów opcji binarnych 2020:
  • FinMax
    FinMax

    1 miejsce w rankingu! Najlepszy wybor dla poczatkujacego!
    Bezplatne konto szkoleniowe i demo!
    Bonus za rejestracje!

  • Binarium
    ☆☆☆☆☆
    Binarium

    Uczciwy i niezawodny broker! Dobre recenzje!

Giełda dla opornych

Inwestowanie i gra na giełdzie. Analizy i artykuły. Teoria i praktyka. Mój system giełdowy, założenia, wyniki, sygnały.

15 lip 2008

Dźwignia finansowa I – wstęp

Czym jest inwestowanie z użyciem tzw. lewara lub inaczej dźwigni finansowej ? Aby wyjaśnić znaczenie tego terminu w inwestowaniu należy najpierw sięgnąć do jego pierwozoru używanego przez ekonomistów. Dźwignia finansowa oznacza lepsze wykorzystanie kapitału własnego poprzez umiejętne użycie kapitału obcego (np. kredytu). Oto przykład: mamy 100 tys. zł i pomysł na niezły biznes dający nam 10% zysku. Załóżmy, że jest to taki biznes, w którym zysk jest stały niezależnie od ilości zainwestowanego kapitału, czyli każda złotówka daje 1.10zł nieważne jak dużo ich już zainwestowaliśmy. Jeśli użyjemy kapitału obcego możemy poprawić zysk i rentowność kapitału własnego. Załóżmy jeszcze, że mamy dostęp do kapitału kosztującego 7% (w okresie takim jak nasza inwestycja). Oto kilka możliwych wariantów:

  • Kap. własny = 100.000 kap. obcy = 0 –> ZYSK = 10.000 Rent. kap. = 10% Rent kap. własn. = 10%
  • Kap. własny = 100.000 kap. obcy = 100.000 –> ZYSK = 20.000 – 7.000 = 13.000 Rent. kap. = 6.5% Rent kap. własn. = 13%
  • Kap. własny = 100.000 kap. obcy = 200.000 –> ZYSK = 30.000 – 14.000 = 16.000 Rent. kap. = 5.33% Rent kap. własn. = 16%
  • Kap. własny = 100.000 kap. obcy = 300.000 –> ZYSK = 40.000 – 21.000 = 19.000 Rent. kap. = 4.75% Rent kap. własn. = 19%

Jak widać w miarę jak rośnie użyty kapitał obcy rośnie zysk oraz rentowność kapitału własnego (czyli to o co nam chodziło) spada natomiast rentowność całkowita kapitału, bo musimy spłacać coraz więcej odsetek(jednak rentowność całkowita kapitału jest znacznie mniej istotna). „Super, no to zwiększmy ilość kapitału obcego ile się tylko da!” – można by rzec. Pomijając fakt, czy bank lub inny kapitałodawca zechce dać nam dużą sumę przy małym wkładzie własnym, trzeba zastanowić się czy aby nie stąpamy po zbyt cienkim lodzie. W realnym świecie nie ma biznesów, które są pewne i zawsze dają zakładaną stopę zwrotu. Wystarczy, że rentowność spadnie nam do 5% i uzyskamy następujący efekt:

  • Kap. własny = 100.000 kap. obcy = 0 –> ZYSK = 5.000 Rent. kap. = 5% Rent kap. własn. = 5%
  • Kap. własny = 100.000 kap. obcy = 100.000 –> ZYSK = 10.000 – 7.000 = 3.000 Rent. kap. = 1.5% Rent kap. własn. = 3%
  • Kap. własny = 100.000 kap. obcy = 200.000 –> ZYSK = 15.000 – 14.000 = 1.000 Rent. kap. = 0.5% Rent kap. własn. = 1%
  • Kap. własny = 100.000 kap. obcy = 300.000 –> ZYSK = 20.000 – 21.000 = -1.000 Rent. kap. = -0.5% Rent kap. własn. = -1%

Ojej, co się stało? Mamy wciąż dochodowy biznes, a jednak w ostatnim przypadku otrzymaliśmy stratę. Wynika to z tego, że nasz biznes nie tylko nie zarobił dość dużo na odsetki od obcego kapitału, ale wręcz zarobek na kapitale własnym nie wystarczył do pokrycia odsetek. W poprzedniej symulacji wraz ze wzrostem ilości kapitału obcego wzrastał nam zysk i rentowność zainwestowanych własnych środków. Przy pomocy efektu nazywanego przez ekonomistów dźwignią finansową (w slangu lewarem) zwielokrotniliśmy zysk. A teraz zadziałało to w drugą stronę i zwielokrotniliśmy straty. A co by było gdyby nie daj Boże nasz biznes przyniósł realną stratę na kapitale (np. konkurencja obniżyła ceny i zmusiła nas do sprzedaży poniżej kosztów zakupu, byle tylko pozbyć się towaru z magazynu)? Zakładamy rentowność -5%:

  • Kap. własny = 100.000 kap. obcy = 0 –> ZYSK = -5.000 Rent. kap. = -5% Rent kap. własn. = -5%
  • Kap. własny = 100.000 kap. obcy = 100.000 –> ZYSK = -10.000 – 7.000 = -17.000 Rent. kap. = -8.5% Rent kap. własn. = -17%
  • Kap. własny = 100.000 kap. obcy = 200.000 –> ZYSK = -15.000 – 14.000 = -29.000 Rent. kap. = -9.6% Rent kap. własn. = -29%
  • Kap. własny = 100.000 kap. obcy = 300.000 –> ZYSK = -20.000 – 21.000 = -41.000 Rent. kap. = -10.25% Rent kap. własn. = -41%

Prawdziwa katastrofa! Nasz biznes nie jest aż tak mocno stratny (cóż, -5% w realnym świecie zdarza się często), a mimo to w ostatnim przypadku tracimy prawie połowę zainwestowanego kapitału. Mieliśmy 100 tys. zł. a zostaje nam 59 tys. zł. A gdybyśmy nie używali kapitału obcego zainkasowalibyśmy nasze 5 tys. zł. straty i moglibyśmy z pozostałe 95 tys. zł. zainwestować w inny biznes. A jeśli strata będzie większa niż 5% ? Łatwo policzyć, że przy dźwigni 1:4 i stracie powyżej kilkunastu procent nie tylko stracimy cały nasz kapitał, ale sporo pożyczonego i zostaniemy bez majątku a za to z długami. Wniosek: z dźwignią finansową jest jak z kijem – ma dwa końce. Niestety potencjalne straty są zwykle dużo istotniejsze niż potencjalne zyski.

W realnym świecie ciężko będzie uzyskać kapitał 3-krotnie przekraczający kapitał własny. Nie ma jednak z tym żadnego problemu na giełdzie. Jaka dźwignia was interesuje ? 1:5. 1:8 ? 1:10 ? Nie ma problemu. Takie dźwignie obowiązują na GPW przy grze kontraktami terminowymi na indeksy. A może 1:100? Wariactwo? Niezupełnie, tyle zaoferuje wam każdy broker rynku Forex. Co prawda instrument bazowy, czyli wzajemny kurs dwóch walut nie podlega zazwyczaj zbyt dużym wahaniom, ale. W kolejnym wpisie napiszę więcej na temat jakie jeszcze dodatkowe aspekty dotyczą dźwigni na rynkach kapitałowych i dlaczego nie korzystam z „dobroci” brokerów rynku Forex.

4 komentarze:

Witam i jednocześnie zachęcam do regularnych wpisów :-) Widać, że masz dużą wiedzę, która może się przydać Twoim czytelnikom :-) W wolnej chwili możesz zajrzeć również na mojego bloga.

Dzięki za komentarz. To pierwszy na moim blogu. Postaram się pisać w miarę regularnie. Z tym że różnie bywa z czasem. Twój blog jest bardzo ciekawy, chyba już kiedyś go odwiedzałem i czytałem. Dodam go do linków. Jeśli nie masz nic przeciwko, to możesz dodać także mój.

Bardzo czytelnie wytłumaczony mechanizm dźwigni. Dzięki.

Ocena brokerów opcji binarnych 2020:
  • FinMax
    FinMax

    1 miejsce w rankingu! Najlepszy wybor dla poczatkujacego!
    Bezplatne konto szkoleniowe i demo!
    Bonus za rejestracje!

  • Binarium
    ☆☆☆☆☆
    Binarium

    Uczciwy i niezawodny broker! Dobre recenzje!

Giełda dla opornych

Na giełdzie inwestować dziś może każdy. Wystarczy otworzyć rachunek maklerski przez internet i można zacząć zgłębiać meandry indeksów, kursów, akcji i obligacji. Na rynku giełdowym spotykają się inwestorzy indywidualni, instytucjonalni, ale są też podmioty zarządzające, takie jak na przykład biura maklerskie.

Zanim jednak zaczniemy inwestować nasze pieniądze na giełdzie, trzeba zdobyć minimum wiedzy na temat jej funkcjonowania. Starsze pokolenie jest odrobinę poszkodowane, bo w szkole o giełdzie nie mówiło się nic lub prawie nic. Dziś są organizowane specjalne konkursy szkolne, gdzie najmłodsi uczą się operowania na giełdzie poprzez zabawę w kupowanie i sprzedawanie akcji za wirtualne pieniądze. Starszym pozostaje samokształcenie lub doradztwo doświadczonych maklerów, którzy krok po kroku przeprowadzą giełdowego nowicjusza przez giełdowe ścieżki.

Decyzja o zakupie akcji danej spółki powinna być przemyślana i skonsultowana z bardziej doświadczonymi inwestorami. Tak samo, jak w biznesie także i tu nieodłącznym elementem gry jest ryzyko. Nikt nie zagwarantuje, że kupione przez nas akcje danej spółki przyniosą w krótszej lub dłuższej perspektywie spodziewany zysk. Istnieje wiele zmiennych, które mają wpływ na kursy. Raz na jakiś czas można naprawdę nieźle zarobić, ale są też przypadki spektakularnych strat. Swego czasu dość duży zysk można było osiągnąć kupując akcje polskiego producenta gry komputerowej „Wiedźmin”. Spółki, które mają silną pozycję na rynku zazwyczaj wypłacają dywidendy swoim akcjonariuszom. W Stanach Zjednoczonych są takie spółki, które dywidendy wypłacają co kwartał nieprzerwanie od kilkudziesięciu lat.

Inwestując pieniądze w akcje takich podmiotów można być w miarę spokojnym, że w perspektywie długofalowej osiągniemy jakieś zyski. Każdy początkujący inwestor powinien jednak poznać podstawowe reguły inwestowania na giełdzie. Gdy opanujemy podstawy, możemy śmielej poruszać się po giełdowym świecie i poznawać kolejne możliwości pomnażania tam kapitału. Giełda to nie tylko akcje i obligacje. Można tam też znaleźć fundusze inwestycyjne, których liczba w ostatnich latach dynamicznie rośnie. Materiały informacyjne i edukacyjne można znaleźć chociażby na stronach internetowych Giełdy Papierów Wartościowych. Dysponując podstawowym zasobem wiedzy na ten temat, można zacząć zarabiać prawdziwe pieniądze na inwestycjach giełdowych.

Giełda dla opornych

Inwestowanie i gra na giełdzie. Analizy i artykuły. Teoria i praktyka. Mój system giełdowy, założenia, wyniki, sygnały.

4 sie 2008

Entropia a inwestowanie

Do napisania tego artykułu zainspirowały mnie przechwałki pewnego zarządzającego funduszem inwestycyjnym, który sądzi że w dłuższym terminie zawsze będzie w stanie wygrywać z rynkiem. Nazwisko i nazwę funduszu pomijam, bo nie mają one znaczenia tym bardziej, że stanowisko takie nie jest rzadkie. Praktycznie każdy z nas sądzi, że będzie cwańszy od innych uczestników rynku. Czasem nawet może to być prawda i zdolny inwestor może być lepszy od rynku, warto jednak, by w tym pędzie do pieniędzy czasem przystanął na chwilę i zastanowił się nad tym skąd biorą się jego zarobki i z czym to się MUSI wiązać.

Jeśli na pewien rynek spojrzymy tylko z punktu widzenia spekulacji i potraktujemy go jako zamknięty system (tj. bez dopływu kapitału z zewnątrz), to szybko dojdziemy do wniosku, że aby jeden uczestnik rynku zyskał, drugi musi stracić. Oczywiście chodzi o sumaryczną wartość kapitału a nie liczbę spekulujących, więc może być tak, że na duży zysk dla jednego gracza złoży się wiele strat wielu innych graczy. Ten fakt pomijamy jako niestotny. Malkontenci (tj. tutaj akurat niepoprawni optymiści) w tym momencie powiedzą zapewne, że przecież: jeśli ja kupię coś za 1zł, gracz X kupi ode mnie za 5zł, od niego kupi gracz Y za 20zł, a od niego Z za 100zł itd. to wszyscy zyskują. To rozumowanie ma jednak dwa słabe punkty. Po pierwsze ostatnia transakcja w takim ciągu nie jest nigdy rozliczona. Któryś z kolejnych kupujących straci, kiedy rozliczy transakcję w sytuacji gdy kurs w końcu zacznie spadać. Aby tak się nie stało cena musiałaby rosnąć do nieskończoności. I tu z kolei pojawia się drugi słaby punkt: zakupy muszą odbywać się po coraz większej cenie a więc z użyciem coraz większego kapitału. Tak więc albo wolumen będzie spadać (aż do zera) albo konieczny jest dopływ kapitału, co jest niezgodne z naszymi założeniami zamkniętego systemu. Jeśli więc entropia w fizyce to (cytuję za Wikipedią) : termodynamiczna funkcja stanu , określająca kierunek przebiegu procesów spontanicznych w odosobnionym układzie termodynamicznym , to w naszym przypadku zdefiniowalibyśmy ją jako: funkcja stanu rynku określająca kierunek przebiegu procesów przepływu kapitału. W zamkniętym układzie entropia zawsze rośnie lub pozostaje niezmienna (a więc układy dążą do równowagi: np. energia i materia rozkładają się równo we wszechświecie zamiast koncentrować się w jednym punkcie). Niech fizycy wybacza mi jeśli robię nadmierne uproszczenia. Idąc dalej tym tropem, spełnione jest prawo mówiące, że entropia rynków finansowych zawsze rośnie, tj. w systemie nie pojawia się nagle samorzutnie kapitał gdyż oznaczałoby to odejście od stanu równowagi. W zamkniętym systemie finansowym kapitał po długim czasie rozłoży się równomiernie po wszystkich jego uczestnikach, ceny walorów ustabilizują na poziomie równowagi, a obroty spadną do zera. Wówczas tylko czynnik zewnętrzny mógłby ponownie wytrącić rynek z równowagi i zmusić do pojawienia się przepływów kapitałów. Sumaryczna wartość kapitału na rynku może jeszcze znikać w postaci prowizji biur maklerskich, ale to nadal jest zgodne z prawem termodynamiki finansowej: entropia rośnie, kapitał znika z rynku. Nie mam czasu ani ochoty udowadniać tego prawa, ale nie widzę żadnych powodów dla których miałoby nie działać. Tym bardziej, że jak zaraz pokażę dość proste rozumowanie pozwala nam przejść od ekonomii do fizyki. Ekonomia musi być zgodna z prawami fizyki skoro wszystko inne jest.

W prawdziwym świecie żaden rynek nie jest zamknięty. Są przepływy kapitału z jednego rynku do drugiego: z rynku akcji, na rynek gotówki, z rynku gotówki na rynek surowców, z rynku surowców na rynek obligacji itp. itd. Do tego dochodzi wzrost gospodarczy. Trzeba sobie powiedzieć jasno: jest to jedyny sposób na zwiększenie się ilości dóbr dostępnych i krążących w naszej cywilizacji. Wszelkie inne ruchy kapitałów to tylko zwiększenie stanu tu i zmniejszenie tam. Względnie istnieje jeszcze modny ostatnio wzrost gospodarczy na kredyt (kryzys finansowy w USA się kłania), ale to nic innego jak odcinanie kuponów od potencjalnego wzrostu gospodarczego przyszłych pokoleń (inaczej mówiąc życie na ich koszt).

Skąd się bierze wzrost gospodarczy, czy łamie on prawo entropii finansowej? Nie. Nasza cywilizacja rozwija się dzięki energii naszej pracy (umysłowej i fizycznej) oraz wykorzystaniu rozlicznych źródeł energii. Nasza praca również bierze się z energii (w postaci tego co jemy i pijemy). I tak przechodzimy pomału od ekonomii do fizyki. Jeśli wykorzystamy wszystkie paliwa kopalne, to będziemy mogli czerpać energię już tylko z innych źródeł: z energii jądra Ziemi, energii ruchu obrotowego naszej planety, energii paliw kopalnych z innych planet, a na końcu energii Słońca. Gdy Słońce kiedyś wypali się i zgaśnie, będziemy musieli poszukać sobie innego systemu planetarnego i tak dalej i tak dalej, aż cały świat zginie w ogniu lub lodzie jak pisał poeta.

Osobiście nie spodziewam się dożyć wypalenia się Słońca, aczkolwiek koniec eksploatacji paliw kopalnych (tj. węgla, ropy naftowej i gazu ziemnego, bo uranu jest jednak dość na naszej planecie) to już perespektywa o której mogę myśleć. Ostatecznie sprowadza się to jednak do przestawienia na inne źródła energii; tylko tyle i aż tyle. Nie chodzi mi o straszenie kogokolwiek, lecz o chwilę refleksji: skąd bierze się kapitał, który mogę zarobić. To ważne, aby mieć szersze spojrzenie na te tematy.

Wnioków z tych rozważań można wysnuć wiele i każdy ma prawo do własnych, np.:

  • Należy szanować energię i kapitał, bo te nie gromadzą się samorzutnie i mogą być co najwyżej przeniesione do nas z innego miejsca. Poza tym wiele energii ginie bezpowrotnie, więc wyłącz tą nadmiarową żarówkę, która niepotrzebnie świeci w jasny, letni dzień.
  • Na rynkach finansowych niemożliwe jest, aby większość miała rację przez dłuższy czas, bo gdyby tak było, to większość zarabiałaby, co w dłuższym terminie jest niemożliwe.
  • Jeśli stan posiadania racji przez większość utrzymuje się przez dłuższy czas, to albo ktoś wkrótce za to drogo zapłaci albo żyjemy właśnie na kredyt kolejnych pokoleń (wtedy to one za to zapłacą).
  • Wzrost kapitału jako całości bierze się tylko z wykorzystania (coraz lepszego) źródeł energii dostępnych dla naszej cywilizacji. Więc odkrycia nowych źródeł energii to szansa na duży rozwój, utrata (vide peak oil) to ryzyko trwałego i ciężkiego kryzysu.

6 komentarzy:

> Należy szanować energię i kapitał, bo te nie gromadzą się samorzutnie i mogą być co najwyżej przeniesione do nas z innego miejsca. Poza tym wiele energii ginie bezpowrotnie, więc wyłącz tą nadmiarową żarówkę, która niepotrzebnie świeci w jasny, letni dzień.

‚Ginie’ nie jest może najpoprawniejszym słowem ale wiadomo o co chodzi.

> Na rynkach finansowych niemożliwe jest, aby większość miała rację przez dłuższy czas, bo gdyby tak było, to większość zarabiałaby, co w dłuższym terminie jest niemożliwe.

Z tego co wiem jest na odwrót – w długim terminie wszyscy zarabiają. Bierze się to właśnie ze wzrostu gospodarczego. Fabryki produkują kapitał (w sensie jednego z czynników produkcji) – dosłownie – cały czas. Który może być ponownie zainwestowany.

(Uwaga – autor kometarza jest zwolennikiem szkoły Austryjackiej. Jego uwagi mogą stać w sprzeczności z tym, co twierdzą Monetaryści lub Neoklasyści. Nie studiował również ekonomii.)

> Jeśli stan posiadania racji przez większość utrzymuje się przez dłuższy czas, to albo ktoś wkrótce za to drogo zapłaci albo żyjemy właśnie na kredyt kolejnych pokoleń (wtedy to one za to zapłacą).

Żyjemy na kredyt – ale z innych przyczyn. Pompowanie pieniędzy w rynek powoduje hurra-optymizm oraz zyski [tyle że tylko na papierze] – no a potem korektę.

> Wzrost kapitału jako całości bierze się tylko z wykorzystania (coraz lepszego) źródeł energii dostępnych dla naszej cywilizacji. Więc odkrycia nowych źródeł energii to szansa na duży rozwój, utrata (vide peak oil) to ryzyko trwałego i ciężkiego kryzysu.

Nie do końca. Kapitał można zarówno oszczędzić jak i skonsumować. Oszczędność przynosi wzrost kapitału (rolnik oszczędza ziarno, sieje je i ma zysk z kapitału). Konsumpcja powoduje zmniejszenie. Oczywiście – dopływ energii jest ważny ale IMHO sposób wykorzystania jej i oszczędność są ważniejsze.

Nie studiowałem ekonomii. Może to i lepiej bo biorę ją zdroworozsądkowo i używam do jej analizowania logiki, tak jakbym miał przed sobą problem matematyczny bądź fizyczny. I zwyczajnie: jeśli czegoś nie potrafię zrozumieć i uzasadnić, to nie akceptuję, i albo się nie zgadzam, albo szukam błędu w moim rozumowaniu.

>Z tego co wiem jest na odwrót – w długim terminie wszyscy zarabiają.

Zgadzam się – ze względu na wzrost gospodarczy jaki utrzymuje się w dłuższym terminie ostatnich kilkuset lat, większość zarabia. Jednak akurat w tym poście rozważam znacznie dłuższy termin – przekraczający nasze życie – całe setki lat. Obecnie trwający wzrost gospodarczy jest tylko trendem, który może ulec zmianie (może np. za kilkaset lat) i który wiąże się z takimi aspektami jak wykorzystanie coraz to nowszych i lepszych źródeł energii (praca fizyczna człowieka, paliwa kopalne, energia atomu, słońca itd.).

> Oczywiście – dopływ energii jest ważny ale IMHO sposób wykorzystania jej i oszczędność są ważniejsze.

Zgadzam się. Mógłbym się przyczepić, że proces myślenia (człowiek aby coś usprawnić musi myśleć) wymaga energii i wolnego czasu, który z kolei wymaga zaspokojenia potrzeb takich jak jedzenie i dach nad głową (a więc też energii). To jest zamknięty mechanizm – człowiek konsumuje energię aby produkować więcej energii jednak sumarycznie potrzebuje jej dopływu aby to się kręciło.

Być może ten post był zbyt filozoficzny w porównaniu do reszty tematyki bloga :)

bardzo dobry tekst, zycze nobla z fizyki w biznesie

Jak rozumiem wynika z tego posta poniekąd, że suma zarobków wszystkich inwestorów nie powinna być większa jak wzrost światowego produktu.

Inaczej oznacza to że rośniemy na wyrost i że ten wzrost przyjdzie nam skorygować, czasem z nawiązką wskutek spadku światowego produktu.

Warto inwestować z głową. Jeśli masz zamiar brać z banku jakieś pieniądze, to koniecznie zerknij sobie na oferty chwilówek, które na 90% są korzystniejsze.

Ocena brokerów opcji binarnych 2020:
  • FinMax
    FinMax

    1 miejsce w rankingu! Najlepszy wybor dla poczatkujacego!
    Bezplatne konto szkoleniowe i demo!
    Bonus za rejestracje!

  • Binarium
    ☆☆☆☆☆
    Binarium

    Uczciwy i niezawodny broker! Dobre recenzje!

Wszystko o opcjach binarnych

;-) :| :x :twisted: :smile: :shock: :sad: :roll: :razz: :oops: :o :mrgreen: :lol: :idea: :grin: :evil: :cry: :cool: :arrow: :???: :?: :!: